KAJIAN TRAFFIC PERFORMANCE PADA SIMPANG TAK BERSINYAL (Studi Kasus Simpang Jl. Made Sabara – Jl. Saranani)

Muh. Akbar Kurdin, Hasmiati Hasmiati

Abstract


Abstract

Highway intersection design is crucial to anticipate the delays surrounding the intersection, an intersection performance is influenced by the volume of traffic, side friction and the geometric shape of the intersection. Therefore the purpose of this study is to investigate the performance of the existing intersection on road Made Sabara – Saranani, to determine the volume of the vehicle, the degree of saturation capacity and delays that exist.

By considering the wide scope of the problem and the factors that influence in this study, the limit is taken, namely: analysis performed at peak hours during the day and evening, according to the analysis MKJI (Manual Kapasitas Jalan Indonesia 1997).

From the analysis in the know that the degree of saturation that occurs at the intersection Made Sabara - Saranani road is 0.33 with the number of vehicles in 1330 veh/h (970 pcu/h) with the opportunity to queue 5-15%, this indicates that the performance of road intersections is still considered good because the DS value <0.75.

Key Words: Intersections, Degree of Saturation, Opportunity to Queue

 

Abstrak

Desain simpang jalan raya sangatlah penting untuk mengatisipasi terjadinya tundaan disekitar simpang, kinerja suatu persimpangan sangat di pengaruhi oleh volume lalu lintas, hambatan samping dan kondisi geometrik simpang tersebut. Oleh sebab itu tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui kinerja simpang yang ada pada ruas jalan Made Sabara – jalan Saranani dengan mengetahui volume kendaraan, kapasitas derajat kejenuhan dan tundaan yang ada.

Dengan mempertimbangkan luasnya cakupan masalah dan faktor yang berpengaruh dalam penelitian ini, maka batasan yang diambil yaitu : analisis dilakukan pada jam puncak siang hari dan sore hari, untuk analisis menurut MKJI (Manual Kapasitas Jalan Indonesia 1997).

Dari hasil analisis di ketahui bahwa derajat kejenuhan yang terjadi pada simpang jalan Made Sabara – jalan Saranani adalah 0,33 dengan jumlah kendaraan 1330 kend/jam (970 smp/jam) dengan peluang antrian 5 – 15%, ini menunjukkan bahwa kinerja simpang pada ruas jalan tersebut dinilai masih baik sebab nilai DS<0,75.

 

Kata Kunci: Persimpangan, Derajat Kejenuhan, Peluang Antrian

Full Text:

PDF

Refbacks



Copyright (c) 2019 STABILITA || Jurnal Ilmiah Teknik Sipil



Editor's Address:

Civil Engineering Department of Halu Oleo University,
Engineering Faculty Building 1st Floor,
H. E. A. Mokodompit Street, Bumi Tridharma Green Campus, Halu Oleo University

Telp. (0401) 3194347
Fax. (0401) 3198283
Website : http://ojs.uho.ac.id/index.php/stabilita_jtsuho/index
Email stabilita_jtsuho@uho.ac.id